Komu potrzebna jest analiza rynku nieruchomości?

Czy to dobry moment na zakup mieszkania? Jak dużo mogę zarobić na inwestycji w nieruchomości? Tego rodzaju pytania kołaczą się w niejednej głowie. Odpowiedź powinna przynieść analiza danych dotyczących rynku nieruchomości.

 

Bez dobrych danych szanse na podjęcie racjonalnej decyzji maleją. Dla osób poszukujących mieszkania do kupienia w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, aktualna sytuacja rynkowa nie zawsze jest kluczowym argumentem. W przypadku tego rodzaju zakupów dużą rolę odgrywają bieżące potrzeby, możliwości oraz marzenia. Tym niemniej jednak poziom cen, tendencje w tym zakresie, zawsze budzą szczególne zainteresowanie. Skąd czerpać tego rodzaju informacje? W pewnym stopniu można poszukać ich na własną rękę. Bardzo wstępny pogląd o rynku można wyrobić sobie na podstawie przeglądania serwisów ogłoszeniowych. Oczywiście pamiętając o tym, iż należy uwzględnić odpowiedni zapas na negocjacje pomiędzy stronami. Ogólny obraz rynku możemy zbudować przeglądając materiały udostępniane w mediach. Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie zaufana osoba zakorzeniona od lat w branży nieruchomościowej, która byłaby w stanie udzielić nam bardziej szczegółowych informacji z pierwszej ręki. Zdecydowanie większy wysiłek związany z gromadzeniem i analizą danych powinny wykonać osoby kupujące mieszkania pod wynajem. Im lepiej rozpoznają oni potrzeby przyszłych klientów, stawki obowiązujące na rynku, ryzyka związane z tego rodzaju inwestycją, tym większe szanse na powodzenie całego przedsięwzięcia. Działanie po omacku zwykle nie kończy się najlepiej.

Bez szczegółowej i co ważne systematycznej analizy rynku trudno wyobrazić sobie działalność deweloperską. Kapitałochłonność, czasochłonność, oraz szereg ryzyk związanych z przedsięwzięciami deweloperskimi wykluczają przypadkowość i działania ad hoc. Potrzeby informacyjne tego rodzaju przedsiębiorstw rosną proporcjonalnie do skali i różnorodności prowadzonych inwestycji. Firmy realizujące inwestycje na wielu rynkach lokalnych potrzebują danych podanych w formie umożliwiającej łatwe porównywanie ich między sobą. Z kolei firma debiutująca na danym rynku lokalnym, nie mówiąc już o kraju, będzie zainteresowana nie tylko prezentacją bieżących wskaźników opisujących konkretny rynek, ale także szerszym nakreśleniem jego specyfiki i prezentacją danych historycznych. Najwięksi gracze dbając o dostęp do możliwie najlepszych informacji sami zbierają i przetwarzają potrzebne dane, bądź też korzystają w tym celu z usług wyspecjalizowanych firm.

Jarosław Mikołaj Skoczeń, Grupa Emmerson S.A.

Be the first to comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Google Plus